Vi anvender cookies på www.citroen.dk og vores kampagnesites for at optimere hjemmesiden og dens funktionalitet. Vores cookies hjælper os derfor med at give dig så god en oplevelse som muligt, når du besøger vores hjemmeside.

Læs mere om cookies
Vil du downloade eller have tilsendt dokumentation?

Se vores store udvalg af bilbrochurer og tilbehørsbrochurer.

Luk
1800x681-c4-airflow-cin-mascope.131729.96

Konceptbilen C4 CACTUS AIRFLOW 2L

Konceptbilen C4 Cactus AIRFLOW 2L fungerer som en slags laboratorium for udvikling af nye løsninger til reduktion af brændstofforbruget til under 2 liter/100 km i serieproducerede biler inden for en overskuelig fremtid.

OPTIMERET AERODYNAMISK SILHUET

Forening af design og teknologi

1500_646_C4_Airflow_2L_silhouette_optimisée

Det udvendige design i konceptbilen C4 Cactus AIRFLOW 2L er resultatet af en permanent udvikling for at optimere aerodynamikken ved at gøre fladerne endnu glattere og strømlinede.

Visse styling-elementer på Citroën C4 Cactus er ændret og andre er nye for at optimere bilens aerodynamik. Der skelnes meller to typer: dele med fast geometri og dele med variabel geometri.

1600x681_C4_Airflow_geometrie_variable_1
1600x681_C4_Airflow_geometrie_variable_1

DELE MED VARIABEL GEOMETRI

Konceptbilen C4 Cactus AIRFLOW 2L har styling-dele med variabel geometri:

- Forkofangeren er udstyret med tre luftindtag med elektronisk styring af spjældet, så spjældet lukker og åbner optimalt i den givne situation for såvel køling af motoren som udstrømning af luft.
- Bevægelige vinddeflektorer er monteret ved C-stolpen for at optimere luftstrømmene omkring bilen.
- Fælgene er udstyret med »flaps«, som aktiveres og styres af centrifugalkraften.

Reduktion på 100 kg

747x322_C4_Airflow_gain_100kg

Den serieproducerede C4 Cactus vejer allerede 200 kg mindre end Citroën C4, men i konceptbilen C4 Cactus AIRFLOW 2L er vægten reduceret med yderligere 100 kg (inklusive drivlinje). Det vil sige, at den er 11% lettere end C4 Cactus takket være anvendelse af vægtbesparende processer og materialer.

Lettere karrosseri

747x322_C4_Airflow_allegement_structure

Til vognbunden i konceptbilen C4 Cactus AIRFLOW 2L er anvendt nye materialer. Disse materialer er strukturelle. De bidrager til at absorbere energien ved stød og overholder dermed de strengeste mekaniske kravspecifikationer.

DELE MED FAST GEOMETRI

Konceptbilen C4 Cactus AIRFLOW 2L er ligeledes udstyret med styling-dele med fast geometri:

- Dæk af den seneste generation kaldet Tall&Narrow 19’’. Dækkene er meget smalle og med en stor diameter, hvilket forbedrer bilens virkningsgrad
- Et “Air Curtain” der er integreret i hjulkasserne. De små lodrette aerodynamiske åbninger kanaliserer luftstrømmen.
- En forlænget spoiler og en ventilationsåbning ved bagkofangeren
- Bagudvendte kameraer, der fylder mindre end sidespejle for at mindske deres indvirkning på luftstrømmen.
- Et modul af LED-lygter for og bag

HYBRID AIR TEKNOLOGI

Den serieproducerede Citroën C4 Cactus er allerede blandt de førende i segmentet med et brændstofforbrug på 32,3 km/l og 82 g CO2/km for den mest økonomiske.

Konceptbilen 4 Cactus AIRFLOW 2L kører endnu længere takket være Hybrid Air teknologien. Denne PSA PEUGEOT CITROËN - teknologi er baseret på komponenter og teknologier, som allerede er udviklet:

- en 3-cylindret PureTech benzinmotor
- et system til lagring af trykluft og kraftoverførsel
- en enhed bestående af to hydraulik-pumper og en automatisk transmission med planetgear.

KUN 2 L/ 100 KM (50 km/l)

Kombinationen af disse avancerede teknologier nedbringer brændstofforbruget til 2l/100 km (50 km/l) og gør det muligt at nå denne grænse inden for en overskuelig fremtid.
1500_646_C4_Airflow_2L_100_km

Dette meget lave brændstofforbrug er resultatet af:
- Optimering af design, der betyder en 20% forbedring af aerodynamiken
- Vægtreducerende foranstaltninger der nedbringer bilens vægt med 100 kg (-11%)
- Anvendelse af Hybrid Air teknologien, som reducerer brændstofforbruget med 30%.

Top