Vi anvender cookies på www.citroen.dk og vores kampagnesites for at optimere hjemmesiden og dens funktionalitet. Vores cookies hjælper os derfor med at give dig så god en oplevelse som muligt, når du besøger vores hjemmeside.

Læs mere om cookies
Vil du downloade eller have tilsendt dokumentation?

Se vores store udvalg af bilbrochurer og tilbehørsbrochurer.

Luk
WRC test 2017

Citroën Racing tester sin nye World Rally Car 2017

Citroën Racing har netop gennemført sine første tests af den nye rallybil, som Citroën deltager med i WRC 2017.

Citroën Racing har netop gennemført sine første tests af den nye rallybil, som Citroën deltager med i WRC 2017 (VM i Rally). I et krævende sydfransk terræn har Kris Meeke fået et indtryk af potentialet i den nye generation rallybil.


Det er vigtigt at huske, at det er en rallybil i en 2017-udgave, for der er et stort spring i forhold til de nuværende rallybiler, som kom frem i 2011. Stor forskel både for øjnene og for ørerne. Den udvendige bredde er øget med 55 mm, og reglementet omkring aerodynamik er gjort mere frit, med en særlig forkofanger, store luftindtag og en diffuser bag. Under hjelmen ligger en 1.6 turbo motor med direkte indsprøjtning med godt 380 hk. Samtidig er minimumsvægten reduceret med 25 kg, og firehjulstrækket har center differentiale.

Det nye 2017 reglement er udarbejdet i samarbejde mellem FIA og bilproducenterne for at skabe fornyet interesse for WRC. Citroën har allerede annonceret, at man er tilbage i WRC i 2017, og at man har ambitioner om at vinde nye sejre og nye titler.
Citroëns nye rallybil kørte sine første km lørdag den 9. april på en lille bane nær hovedkontoret for Citroën Racing, med testkøreren Alexandre Benqué ved rattet. Mandagen efter satte Kris Meeke sig bag rattet i prototypen, og efter hans første tur fortalte hans brede smil mere end mange ord. Senere fik også Craig Breen mulighed for at teste bilen.


Den nye tekniske direktør hos Citroën Racing, Laurent Fregosi har det overordnede ansvar for udviklingen af rallybilen i tæt samarbejde med ingeniørerne Alexis Avril og Didier Clément. For at camouflere de aerodynamiske detaljer på bilen testes den med en særlig dekoration i rød, hvid og sort.

Direktøren for Citroën Racing, Yves Matton, udtaler i forbindelse med testen, at teamet hos Citroën Racing har gjort et usædvanligt flot stykke arbejde. Det er et meget vigtigt projekt med en meget komprimeret tidsplan, så det er med en ganske særlig stolthed at se den nye rallybil køre sin første km på den planlagte dato og uden større problemer.

Top