Vi anvender cookies på www.citroen.dk og vores kampagnesites for at optimere hjemmesiden og dens funktionalitet. Vores cookies hjælper os derfor med at give dig så god en oplevelse som muligt, når du besøger vores hjemmeside.

Læs mere om cookies
Vil du downloade eller have tilsendt dokumentation?

Se vores store udvalg af bilbrochurer og tilbehørsbrochurer.

Luk
WRC2017_test5

Første test på asfalt

Tre måneder efter de første meter på grus har Citroën Racing nu gennemført den første test på asfalt med den nye rallybil, som Citroën deltager med i WRC 2017.

Tre måneder efter de første meter på grus har Citroën Racing nu gennemført den første test på asfalt med den nye rallybil, som Citroën deltager med i WRC 2017 (VM i Rally). Kris Meeke og Stéphane Lefebvre har testet bilen og den særlige opsætning til asfalt på små veje i Frankrig.

Ingeniørerne hos Citroën Racing brugte de første måneder til at teste på grus, da de fleste km i WRC køres på dette underlag. ”Faktisk er grus jo ikke bare grus, da underlaget i Finland og Mexico er meget forskelligt. Vi har derfor tilstræbt at teste bilen på forskellige og meget krævende grusunderlag inden afprøvningen på asfalt, som er en mere homogen form for underlag i løbene” udtaler Laurent Fregosi, som er teknisk direktør hos Citroën Racing.


”Det nye 2017-reglement i WRC giver kun begrænsede muligheder for at ændre opsætningen af bilen mellem grus og asfalt, men så meget desto vigtigere er de. Til asfalt vejer komponenterne mindre og gør det muligt at sænke frihøjden. Opsætningen tilpasses også 18-tommer hjulene og med de store fælge kan man bruge bremseskiver med større diameter og vandkølede bremsekalibre. Med hensyn til aerodynamik er den nederste del af forkofangeren også specifik til asfalt.


Under denne første test på asfalt har vi især fokuseret på programmeringen af centerdifferentialet, hvor parametrene naturligvis er forskellige fra grus til asfalt. Kørerne har også kunnet vurdere vores opsætning af fjedring, krængningsdæmpere og differentialet”.


Kris Meeke synes også, at der er noget særligt over den første test på asfalt. ”Citroën Racing har altid været dygtige på dette underlag, og som kører kan man tydeligere mærke konsekvenserne af det nye reglement med højere effekt, større sporvidde og kraftigere bremser. For hver test lærer vi bilen bedre at kende,og det er virkelig fascinerende at være med til at udvikle en helt ny world rally car” udtaler Kris Meeke.

I de kommende uger intensiverer Citroën Racing sit testprogram, både på grus og på asfalt. Alt sammen med det formål at være helt klar til starten på den nye sæson i Monte Carlo den 16. januar 2017.



Top