Vi anvender cookies på www.citroen.dk og vores kampagnesites for at optimere hjemmesiden og dens funktionalitet. Vores cookies hjælper os derfor med at give dig så god en oplevelse som muligt, når du besøger vores hjemmeside.

Læs mere om cookies
Vil du downloade eller have tilsendt dokumentation?

Se vores store udvalg af bilbrochurer og tilbehørsbrochurer.

Luk
news1

Flest ansøgninger om patent

For syvende år i træk er PSA Peugeot Citroën den virksomhed, som har søgt om flest patenter i Frankrig.

For syvende år i træk er PSA Peugeot Citroën den virksomhed, som har søgt om flest patenter i Frankrig, nemlig 1378 patenter i 2013, jf. den franske Patent- og Varemærkestyrelse ”Institut National de la Propriété Industrielle” (INPI).

Patenterne er søgt mellem juli 2011 og juni 2012, og det store antal viser, at koncernen har opretholdt et højt niveau inden for forskning og udvikling på trods af bilindustriens store udfordringer.

Evnen til at forudse udviklingen inden for transport og mobilitet og til at komme med nye løsninger på fremtidens udfordringer er helt centrale hos PSA Peugeot Citroën. Koncernens teknikere og ingeniører har på en lang række områder demonstreret disse evner i de nye biler og teknologier. Som eksempel kan nævnes Peugeot 308 og dens kåring til Årets Bil 2014 samt den tre-cylindrede PureTech benzinmotor med turbo og med et rekordlavt brændstofforbrug.

Blandt de mange patenter kan f.eks. nævnes flere i Citroën C4 Cactus:

  • Airbump® der er paneler med luftlommer, som beskytter bilen mod stød og knubs på parkeringspladsen.
  • Placering i loftet af airbag til forsædepassageren (Airbag in Roof), hvilket giver mere fralægningsplads i instrumentbordet
  • Magic Wash, som reducerer de gener for udsynet, brugen af traditionelle rudeviskere medfører, samt brugen af sprinklervæske.

Hertil kommer den løbende indsats for at reducere brændstofforbrug og emission fra Citroën og Peugeot biler. I slutningen af 2013 præsenterede koncernen den første BlueHDi motor, som både er udstyret med NOx katalysator i form af et SCR-modul (Selective Catalytic Reduction) og med partikelfilter, hvilket betyder at 99,9 % af partiklerne og 90 % af kvælstofilterne elimineres. BlueHDi motorerne lever op til de kommende Euro6 emissionsnormer, og i forbindelse med udviklingen er der søgt om over 100 patenter.

Indsatsen omkring Patenter giver PSA Peugeot Citroën konkurrencemæssige fordele, idet den udover at sikre retten til at bruge opfindelserne også er et vigtigt element i samarbejdet med andre producenter, ikke mindst de kinesiske, som PSA teknologien giver mulighed for at vokse hurtigere.

Top