Vi anvender cookies på www.citroen.dk og vores kampagnesites for at optimere hjemmesiden og dens funktionalitet. Vores cookies hjælper os derfor med at give dig så god en oplevelse som muligt, når du besøger vores hjemmeside.

Læs mere om cookies
Vil du downloade eller have tilsendt dokumentation?

Se vores store udvalg af bilbrochurer og tilbehørsbrochurer.

Luk
GrC4P_koere_82413.073.014

STIGNING I CITROËN SALGET

Citroën har netop offentliggjort salgsresultaterne for første halvår af 2014 og kan glæde sig over en markant fremgang i forhold til samme periode sidste år.

• På verdensplan er salget øget med 7 %.

• I Europa er bilmarkedet generelt steget med 7 % og salget af Citroën med 10 %. Det er den største fremgang i mere end 10 år.

• Kina spiller en afgørende rolle i fremgangen og er nu det største marked for Citroën. En ud af fire Citroën biler sælges på det kinesiske marked, hvor Dongfeng Citroën er gået frem med 16 % i et marked, som er steget med 13 %.

• De gode salgsresultater skyldes ikke mindst interessen for den nye C4 Picasso, som nu er solgt i 127.000 styk siden lanceringen, og interessen for den nye C-Elysée, der er lanceret på en række markeder uden for Europa med et samlet salg på 120.000.

• I andet halvår forventes den positive udvikling at fortsætte takket være lanceringen af C4 Cactus og den nye C1, som begge har en højere ordreindgang end forventet.

På verdensplan er bilsalget gået frem med 4 %, takket være udviklingen i Europa og Kina, og Citroën som nævnt med 7 %. Det europæiske og det kinesiske marked udgør tilsammen 85 % af Citroën salget. I første halvår blev det på 624.000 person- og varebiler.

I Europa (30 lande) er markedet efter flere års fald begyndt at vokse og er gået frem med 7 %, hvor Citroën er vokset med 10 %. Det er det bedste resultat i mere end 10 år og giver en markedsandel for person- og varebiler på 4,8 %. Der er således fremgang i både Frankrig, Storbritannien, Spanien, Italien og Tyskland. Det samme gælder Danmark, hvor fremgangen er godt 13 % for det samlede salg af person- og varebiler.

Uden for Europa er der store forskelle mellem regionerne, f.eks. Sydamerika, hvor salget i Brasilien og Argentina lader en del tilbage at ønske, og Kina, som nu er Citroëns største marked og det største bilmarked i verden. I første halvår af 2014 er der leveret over 160.000 Citroën biler i Kina, hvor der er stor efterspørgsel på den nye C-Elysée og C4 L.

Citroëns mest solgte model er C3 med et salg på 106.000, og det er en fremgang på 30 % i forhold til sidste år, som var præget af en del uro i produktionen.

Hvad Citroën varebiler angår, er salget gået frem med 13 % på det europæiske marked, som er vokset med 10 %. Det giver Citroën en markedsandel for varebiler på 10,6 %, som bidrager stærkt til PSA Peugeot Citroën koncernens førerposition inden for varebiler.

Top