Vi anvender cookies på www.citroen.dk og vores kampagnesites for at optimere hjemmesiden og dens funktionalitet. Vores cookies hjælper os derfor med at give dig så god en oplevelse som muligt, når du besøger vores hjemmeside.

Læs mere om cookies
Vil du downloade eller have tilsendt dokumentation?

Se vores store udvalg af bilbrochurer og tilbehørsbrochurer.

Luk
Unik konceptbil

Unik konceptbil ... CITROËN CXPERIENCE

Konceptbilen er 4,85 meter lang og er et bud på en international luksusbil. CXPERIENCE CONCEPT er udviklet ud fra løftet ”Be Different, Feel Good” og viser dermed, at løftet også gælder store biler. Den illustrerer hermed en ny fase og en ny offensiv i Citroëns strategi.

Citroën afslører sin nye konceptbil CXPERIENCE CONCEPT ved et internationalt forhandlermøde for den nye C3 med godt 2.000 deltagere fra 36 lande. Konceptbilen får verdenspremiere på efterårets store biludstilling i Paris fra den 1. – 16. oktober 2016, hvor den sammen med den nye C3 vil være et af de store trækplastre.

Konceptbilen er 4,85 meter lang og er et bud på en international luksusbil. CXPERIENCE CONCEPT er udviklet ud fra løftet ”Be Different, Feel Good” og viser dermed, at løftet også gælder store biler. Den illustrerer hermed en ny fase og en ny offensiv i Citroëns strategi.

Med reference til mærkets stolte traditioner er den udviklet med særligt fokus på komfort og demonstrerer programmet ”Citroën Advanced Comfort®”. Det står for komfort i ordets bredeste betydning og skal sikre fører og passagerer maksimal komfort og velvære. Udgangspunktet for programmet er den hastige forandring i kundernes forventninger, og det anvendes i alle faser af udviklingen af nye modeller, dvs. både design, konstruktion og teknologi.

 

 

01. UNIKT OG DRISTIGT DESIGN  Klar identitet

CXPERIENCE er et bud på en stor sedan, der er en biltype som Citroën har stolte traditioner for. Formgivningen er aerodynamisk ned til mindste detalje, og de karakteristiske linjer og former giver bilen en opsigtsvækkende fremtoning. Den er udviklet af Citroëns designafdeling i overensstemmelse med mærkets nye designfilosofi. Det udvendige design er inspireret af hightech og designet i kabinen af møblernes og rejsens univers.

Den imponerende konceptbil er 4,85 meter lang med korte akseludhæng, og den har en akselafstand på 3 meter. Den er 2 meter bred og blot 1,37 meter høj. De dynamiske proportioner understreges af store 22 tommer hjul.

Interiør - Formgivningen i kabinen er præget af enkle og rene linjer og er inspireret af indretningsarkitekternes univers med materialer i bedste kvalitet og i moderne og forfriskende farvetoner.

Det et-egede rat er en reference til Citroëns historie. Instrumentbordet er præget af vandrette og rene linjer. Opbygningen er tredimensionel og leder tankerne hen på et rør, der er åbent i den ene side og strækker sig fra den højre bagdør til den venstre. Dørbeklædningerne er omhyggeligt indpasset i det avancerede design.

Formgivningen er med til at give indtryk af lethed og plads, og anvendelsen af moderne gule farvetoner bidrager til en visuel opdeling af zonerne til fører og passagerer. Ligesom instrumentbordet er bagsiden af sæderyggene udført i et elegant lyst træmateriale.

De brede og indbydende sæder er udviklet med stor omhu, da sæderne jo udgør den største kontaktflade mellem bruger og bilen og derfor er ekstremt vigtige for oplevelsen af komfort. Der har således været meget fokus både på deres konstruktion og på valget af materialer.Gulvet er blødt at træde på og beklædt med mørkt læder med en grafisk struktur. De brede dørtrin i krom er endnu et eksempel på det omhyggelige materialevalg.

Som Citroëns designdirektør siger:

"The whole Style team pulled in the same direction to create a new executive saloon with international reach, breaking with conventional codes to express the brand's values: Optimistic, Human and Smart."

Alexandre Malval, Citroën Design Director

 

02. PROGRAMMET CITROËN ADVANCED COMFORT® PÅ EN LUKSUSBIL

Begrebet komfort har altid været tæt knyttet til Citroën, og « Citroën komfort » er en helt central værdi for mærket.

Programmet Citroën Advanced Comfort®, er udtryk for en bred tilgang til begrebet komfort, og det spænder meget vidt fra affjedring til kabine med masser af lys, ergonomisk indretning og internetadgang.En lang række elementer som bidrager til at brugerne af bilen oplever, at den byder på velvære og høj komfort for alle brugerne. Et yderligere træk ved konceptbilen CXPERIENCE er, at det er nemt at kommunikere og dele informationer indbyrdes.

Fysisk og mentalt velvære - Som nævnt er udviklingen af konceptbilen baseret på programmet Citroën Advanced Comfort®, og konceptbilen giver dermed et nyt bud på begrebet komfort, samtidig med at den trækker på mærkets store erfaring.

I CXPERIENCE CONCEPT filtreres støj og påvirkninger fra omverdenen og vejen. Konceptbilen er udstyret med en affjedring med støddæmpere med hydraulisk stop. Det er en særlig Citroën teknologi, som netop er præsenteret, og som forbedrer støddæmpningen uanset underlagets karaktér og samtidig byder på en usædvanlig høj kørekomfort.

Kabinen er udviklet for at give brugerne en følelse af ”at være hjemme hos sig selv”. Rummeligheden og det store lysindfald bidrager også til den høje komfort i kabinen, og for at gøre kørslen så ubesværet for føreren som muligt vises informationer om kørslen på et bredt ”head-up” bånd i førerens synsfelt.

Individuel kommunikation - Konceptbilen CXPERIENCE er både indbydende og komfortabel, og brugen af den særdeles intuitiv og ”sømløs” med hensyn til data før, under og efter kørslen. Teknologien i bilen gør det nemt for fører og passagerer at dele og udveksle information og at føre ”individuelle” samtaler.

Den store 19” touch screen i 16/3 format er hovedelementet i bilens instrumentering. Den fungerer som kommandocentral og gør det muligt at friholde instrumentbordet for en lang række kontakter.Via skærmen styres bl.a. klimaanlæg, assistentsystemer, navigation samt lyd- og billede. Skærmen kan opdeles i 1/3 – 2/3 eller 2/3 – 1/3 eller fuld skærm, afhængig af behov og ønsker. Hertil kommer styring af internetadgang og brugen af diverse apps.

Ud over 19” skærmen styres systemerne i konceptbilen via en smartphone, som kan oplades via induktion i midterkonsollen samt af en tablet, som passagererne kan bruge til at regulere klimaanlæg eller til den nye app ”Share with U”, som giver dem mulighed for at dele f.eks. spil, musik og video.

I udviklingen af konceptbilen har der været meget fokus på lyd- og kommunikationssiden i kabinen og hvordan man kan styre den, så f.eks. to af passagererne kan kommunikere uden at involvere alle i kabinen. Nakkestøtterne for og bag er udstyret med 2 højttalere, en bas og en mikrofon. Ved hjælp af nogle trykknapper kan hver passager selv bestemme hvem han/hun vil tale med eller slukke for lyden i sin nakkestøtte.

Af øvrige finesser kan nævnes at sidespejlene er erstattet af to små kameraer og sammen med kameraerne i fronten og bagenden af bilen, og det giver føreren et 360o overblik over bilen og letter dermed diverse manøvrer. Konceptbilen er også udstyret med ”ConnectedCAM Citroën™”, som jo har verdenspremiere på den nye Citroën C3.

"The Citroën CXPERIENCE concept car challenges convention to express a new vision of executive saloons. It also fits in perfectly with the ambitions of the "Citroën Advanced Comfort® programme. CXPERIENCE CONCEPT illustrates the brand's capacity to deploy its "Be Different, Feel Good" promise in this segment".

Linda Jackson - CITROËN Brand CEO

 

03. PLUG-IN HYBRID

Konceptbilen Citroën CXPERIENCE er udstyret med en plug-in hybrid drivlinje, hvor elmotoren arbejder sammen med en benzin. Benzinmotoren har en effekt på mellem 150 og 200 hk og elmotoren op til 80 kW.

Ved bykørsel kan konceptbilen tilbagelægge op til 60 km i ZEV, og på landevej bidrager elmotoren til at reducere brændstofforbruget ved gentagne accelerationer. På motorvej kan den samlede effekt af begge motorer nå op til 300 hk.

Batteriet er på 13 kWh og kan genoplades på et par timer. Med en almindelig oplader på 4,5 time og med en lynlader og 32 A på 2,5 timer. Batteriet er placeret under kabinen, så rummeligheden er intakt.

Top