Vi anvender cookies på www.citroen.dk og vores kampagnesites for at optimere hjemmesiden og dens funktionalitet. Vores cookies hjælper os derfor med at give dig så god en oplevelse som muligt, når du besøger vores hjemmeside.

Læs mere om cookies
Vil du downloade eller have tilsendt dokumentation?

Se vores store udvalg af bilbrochurer og tilbehørsbrochurer.

Luk
824x463_Ny_C4_Cactus.gif

Citroën C4 Cactus .... Ny verden, nye ideer

... mere design, mere komfort, mere nyttig teknologi ... og fornuftig totaløkonomi

Verden er i forandring, og bilkøbernes forventninger udvikler sig i et stadigt højere tempo. Hvad med bilen?
Citroëns svar er Citroën C4 Cactus som et alternativ til bilerne i den lille mellemklasse, hvor konkurrencen er stor, men hvor normerne for hvordan en bil skal være synes at være  fastlåste. Det gør C4 Cactus op med i kraft af sit banebrydende design og sin måde at kombinere det praktiske med det spændende. Formålet er at tilbyde en bil, som rummer lige netop de kvaliteter, som virkelig tæller for kunderne.

Citroën C4 Cactus sætter nye standarder for
Design
Komfort
Intuitiv teknologi
… sammen med en fornuftig totaløkonomi.

For at forene disse tilsyneladende uforenelige modsætninger har Citroën valgt en ny tilgang i udviklingen af bilen ved at

Lægge mere vægt på de kvaliteter i bilen, som virkelig tæller for kunderne

Det betyder nye teknologiske løsninger til gavn for design, komfort, intuitiv brug og budget:

    Airbump er et eksempel på en Citroën innovation, der er både praktisk og flot. Som et grafisk element bidrager Airbump til at fremhæve bilens linjer, samtidig med at den beskytter karrosseriet.
    Instrumentering der er digital og intuitiv, og som giver en overskuelig førerplads med logisk gruppering af kontakterne med en 7-tommer touchscreen, der er standard i alle udgaver.
    Brede forstole, hvor formgivningen er inspireret af en komfortabel sofa
    Placering af passagerairbag i loftet (Airbag in Roof) fremfor i instrument-bordet. En helt ny løsning som giver forsædepassageren mere fralægningsplads.
    Panoramaglastag med særlig temperaturdæmpning, så kabinen bades i lys uden at blive overophedet.   

Reducere bilbudgettet ved at reducere det overflødige
Det betyder en optimeret platform og effektive moderne motorer af seneste generation. 200 kg mindre vægt end i en Citroën C4 til gavn for køreglæde og brændstofforbrug (82 g CO2/km og 3,1 liter/100 km for en dieselversion og under 100 g CO2/km for en benzin).
….
Citroën C4 Cactus har verdenspremiere på biludstillingen i Geneve, som er åben for publikum fra den 6. til den 16. marts 2014. Den forventes introduceret på de første markeder til sommer og herhjemme nogle måneder senere. Det er endnu for tidligt at oplyse modelprogram og priser.

MERE DESIGN
Mere design betyder først og fremmest at forene det flotte med det praktiske, at optimere forholdet mellem mål og brugervenlighed helt ned i de mindste detaljer.
Citroën C4 Cactus har et design som er nemt at huske, og som udmærker sig ved

  • rene og glatte overflader
  • ubrudte linjer som signalerer alt andet end aggressivitet
  • en bageste siderude og et tag, som synes at svæve
  • en teknologisk lyssignatur med LED-lys og forlygter, der er integreret i kofangeren
  • grafiske elementer, som hver især signalerer en særlig funktion: beskyttelse med Airbump og inderskærm, transport af genstande på taget med tagbøjlerne, dagslys i kabinen med det store, atermiske panoramaglastag.

 
Airbump … Citroën patent
Airbump er et konkret udtryk for ønsket om at gøre design funktionelt. Airbump fremstår som et grafisk element i de rene og glatte overflader på C4 Cactus  og er integreret i siderne på bilen og i kofangeren for og bag. Airbump kan fås i fire farver (sort, grå, sand og brun) og er med til at personliggøre bilen i kombination med ti karrosserifarver og tre interiørs (Stone Grey, Havana Inside og Purple Inside).

Fremfor alt beskytter de bilen mod hverdagens stød og knubs. Den bløde overflade er fremstillet i TPU (termoplastisk polyuretan) og er udstyret med luftlommer til at opfange de små stød.

Airbumps kræver ikke nogen særlig form for vedligeholdelse og bidrager til at reducere udgifterne til vedligeholdelse og reparation af bilen. De er både smarte og praktiske og giver ro i sindet, når man færdes på parkeringspladser og i tæt bytrafik.

Optimering af mål
C4 Cactus udmærker sig også ved optimering af bilens dimensioner til gavn for design, rummelighed og komfort:

  • Akselafstanden er 2,6 meter (hvilket svarer til Citroën C4) og giver god rummelighed
  • Udvendigt er den kompakt, med en længde på 4,16 meter og bredde på 1,73 meter
  • Designmæssigt flot forhold mellem rudeareal og karrosseri, når bilen ses i profil (1/3 rudeareal og 2/3 karrosseri)
  • Udvendig højde begrænset til 1,48 meter til gavn for aerodynamik
  • Korte akseludhæng og dermed placering af hjulene helt ude i hjørnerne.


MERE KOMFORT
Første fokusområde for at øge komforten: at skabe mere plads for føreren og passagererne, og at udelade unødvendige ting i kabinen for at fremme følelsen af velvære og samvær.
Udformningen af det lavt monterede instrumentbord med dets vandrette linjer giver forsædepassageren mere rum, mere fralægningsplads og nemmere adgang. Det har været muligt takket være 100 % digital instrumentering og optimering af førerpladsen:

  • Forsædepassagerens airbag er flyttet fra instrumentbordet op i loftet (Airbag in Roof teknologi)
  • Traditionelle kontakter i instrumentbordet er erstattet af en 7-tommer touch-screen med funktioner som ventilation, radio, navigation, telefon og assistancesystemer m.m.
  • Digital skærm erstatter en traditionel instrumentering
  • I udgaver med ETG6 (6-trins elektronisk styret manuel gearkasse) er den traditionelle gearstang erstattet af ”Easy Push” med en kontakt som føreren sætter i ”D, N og R”, samt af skiftekontakter bag rattet, som føreren kan bruge for manuelt gearskifte.  


De brede forstole er også et resultat af den nye tilgang til indretning af kabinen. Deres formgivning er inspireret af en komfortabel sofa for at fremhæve følelsen af samvær.
Ved bagsæderne er der lige så meget benplads som i en Citroën C4. De to biler har stort set samme akselafstand og er næsten lige rummelige, selv om C4 Cactus har en kortere udvendig længde (4,16 meter) for at gøre den lettere at manøvrere i bytrafik. Den er også udstyret med et rummeligt bagagerum på 358 liter.

Et andet fokusområde for at fremme oplevelsen af komfort er en afslappet, men elegant indretning.
Kabinen er designet med meget rene linjer med elegante referencer til rejselivet:

  • dørgrebene er udformet som remme ligesom på store rejsekufferter, og beslagene og dekorationen på handskerummet leder tankerne i samme retning.
  • der er valg mellem tre former for interiør (sædeindtræk, dørbeklædninger og instrumentbord: Stone Grey, Purple Inside og Havana Inside.


MERE NYTTIG TEKNOLOGI
Praktisk og ukompliceret. Digital, intuitiv med touch-screen.
Standard er 7-tommer touchscreen med 7 kontakter, der giver adgang til en lang række funktioner (afhængig af udstyrsniveau):

  • Ventilation og klimaanlæg
  • Radio m.m.
  • Navigation
  • Assistancesystemer (bakkamera, Park Assist, hastighedsbegrænser, fartpilot
  • Telefon
  • Opsætninger
  • Internetportal MultiCity Connect (i Frankrig og en række andre lande).


Assistancesystemer
C4 Cactus kan leveres med en række assistancesystemer for at lette kørslen:

  • Park Assist hjælper føreren med at finde en parkeringsplads og med at parkere bilen, idet føreren blot skal styre speeder og bremse.  
  • Bakkameraets billede vises på 7-tommer skærmen.
  • Hill-assist for igangsætning på en skråning.
  • Svinglys, hvor den ene tågeforlygte tilføjer en ekstra lyskegle i sving.
  • CITROËN eTouch til visse markeder. Systemet rummer bl.a. eCall og vejhjælpsopkald med lokalisering af bilen via et GPS modul og et SIM-kort, der er integreret i bilen.


Teknologisk innovation til gavn for komforten
Det store panoramaglastag er atermisk, så det filtrerer lys og isolerer mod varme. Det beskytter mod UV-stråler i samme omfang som en solbrille i kategori 4. Takket være dets evne til at dæmpe lys, varme og støj er det ikke nødvendigt med en afskærmning under glastaget. Det betyder en vægtbesparelse på 6 kg og en lavere placering af bilens tyngdepunkt til gavn for køreegenskaberne.
Et andet eksempel på teknologisk innovation er systemet ”Magic Wash”, som betyder, at dysen til sprinklervæske er integreret i spidsen af vinduesviskeren. Det betyder, at man kan vaske forruden under kørsel uden at genere udsynet, og samtidig halverer systemet forbruget af sprinklervæske i forhold til et traditionelt system.

 .. FORNUFTIG TOTALØKONOMI
En af målsætningerne for udviklingen af bilen er at tilbyde mere af dét, som kunderne virkelig lægger vægt på og sammen med en fornuftig totaløkonomi. Ud over selve købsprisen er brændstofforbrug og vedligeholdelse store poster på budgettet, og Citroën tilstræber derfor at tilbyde en række løsninger.
Afhængig af marked vil der være tiltag ang. finansiering, forsikring og vedligeholdelse, så kunden får så mange muligheder som muligt for at tilpasse løsningerne til sine egne behov. Ligesom kunden vælger udstyrsniveau for bilen, vil der også være mulighed for at vælge omfang af service.

Begrænsning af brændstofforbrug
For at reducere brændstofforbruget uden kostbare teknologiske løsninger er det afgørende at finde effektive løsninger og at udelade det unødvendige. Ved at reducere bilens vægt bliver det samtidig muligt at bruge mindre motorer, og således reducere forbruget af brændstof med kørselskomforten i behold.
I forhold til Citroën C4 er vægten i C4 Cactus reduceret med 200 kg, og totalvægten er 965 kg. Det kan lade sig gøre ved at bruge:

  • en kompakt og let platform
  • motorer af seneste generation med lille cylindervolumen. Både benzinmotorerne PureTech og BlueHDi dieselmotorerne, begge med Stop&Start, lever op til Euro6 emissionskravene.
  • omhyggeligt valg af materialer, f.eks. højstyrkestål samt aluminium til motorklap og vanger for og bag
  • bevidste valg for at reducere vægten: bagruder med delvis åbning (- 11 kg) og udelt bagsæde (-6 kg).    


Takket være den store vægtreduktion kan Citroën tilbyde en benzinudgave, som udleder under    100 g CO2 pr. km og en dieseludgave på 82 g CO2 pr. km med et EU-mix på blot 3,1 liter/100 km.
Ud over brændstofforbrug har der været fokus på at reducere udgifterne til vedligehold ganske betragteligt i forhold til de store spillere i denne bilklasse. Optimeringen af bilens vægt nedbringer også forbruget af sliddele, og Airbumps reducerer udgifterne til reparation.

Top