Vi anvender cookies på www.citroen.dk og vores kampagnesites for at optimere hjemmesiden og dens funktionalitet. Vores cookies hjælper os derfor med at give dig så god en oplevelse som muligt, når du besøger vores hjemmeside.

Læs mere om cookies
Vil du downloade eller have tilsendt dokumentation?

Se vores store udvalg af bilbrochurer og tilbehørsbrochurer.

Luk
824x463_Konceptbil_Cactus.gif

Spændende ny konceptbil Citroën Cactus

en ny måde at tænke bil på

Citroën Cactus er mere og andet end en konceptbil. Den er et manifest for mange af de elementer, vi vil se i Citroëns fremtidige modeller i C-linjen. Med konceptbilen sætter Citroën helt nye standarder for biler: ud med det overflødige, ind med dét som er et plus for komfort og velvære.

Citroën Cactus repræsenterer en ny type bil med en klar prioritering af det indbydende og det brugervenlige. Unikt og funktionelt design, komfort for alle i bilen og intuitiv teknologi. Den er karakteristisk ved

Funktionelt design med rene linjer

  • radikale valg for at gøre konstruktionen så effektiv som muligt (vægt og aerodynamik)
  • front med teknologisk udtryk og et design med ubrudte og venlige linjer  
  • ”Airbumps” som en dekoration, der kan personliggøres, og som rummer luftbobler der beskytter karrosseriet mod stød og knubs


Innovativt koncept

  • førerplads hvor traditionelle kontakter er afløst af digitale kontakter på en touch-screen
  • forsæder der er formet som en stor sofa for at skabe mere fællesskab og højne komforten
  • naturmaterialer, som er forarbejdet og anvendt på en moderne og uhøjtidelig måde.

Intuitiv teknologi

  • Hybrid Air drivlinje for at gøre den økonomisk og miljøvenlig i forbrug og drift
  • adgang til internet og til portalen Multicity Connect


Udvikling af konceptbilen

Udviklingen begyndte med præsentationen af konceptbilen C-Cactus på biludstillingen i Frankfurt i 2007. Den var en helt ny måde at tænke bil på og igangsatte grundige overvejelser om hvilke forventninger fremtidens kunder har til biler, og hvilke egenskaber de anser for væsentlige?

Både designere og ingeniører deltog intenst i disse studier, som fik dem til at tænke bil på helt nye måder og til at udtænke nye løsninger. En pragmatisk tilgang, som indebar, at man skar det overflødige væk for at fokusere på dét, som forøger komfort og velvære for brugerne af bilen.

Resultatet er konceptbilen Citroën Cactus, som rummer mange af de elementer, vi vil se i de fremtidige modeller i C-linjen. Mere om det i 2014.  

Rent og funktionelt design

Hvordan forener man det rene design med det funktionelle? Formgivningen af Citroën Cactus afspejler designernes og ingeniørernes fokus på, at bilens proportioner skal være velvalgte, så de  fungerer ned til mindste detalje.

Ved en skarp prioritering af det væsentlige og ved at optimere og forfine det har designerne kunnet sætte sig ud over de traditionelle bilstandarder for at finde nye, idérige løsninger, som giver en reel merværdi for brugerne.

Set fra siden har Citroën Cactus et design, som er både logisk og overraskende.
Designet gør det nemt at huske bilen, ligesom de biler der er blevet designikoner. Den er nem at genkende takket være:

  • rene og glatte flader i hvid perlemorslakering  
  • velvalgte proportioner med ubrudte og venlige linjer
  • et tag der synes at svæve
  • designelementer hvor hver type har en bestemt funktion og en bestemt struktur (Airbumps, stofstruktur i sort ved hjulkasserne, tagbøjler i sort lak og det særlige lys i kabinen med det store panoramaglastag).


Fra første blik bemærker man de såkaldte Airbumps som en grafisk dekoration på siderne af bilen og på kofangerne. De er et eksempel på funktionelt design, som er med til at fremhæve bilens originale design og mulighederne for at personliggøre den. Samtidig beskytter de bilen mod hverdagens små stød takket være det bløde og smidige materiale med luftlommer.  

Citroën Cactus er 4,21 m lang, 1,75 m bred og 1,53 m høj.

  • kabinen er lige så rummelig som en bil i mellemklassen
  • set i profil er 1/3 af arealet i glas
  • stor frihøjde (21 cm) i forhold til bilens højde på bare 1,53 m
  • korte akseludhæng med placering af hjulene helt ude i hjørnerne.


Fronten på bilen indikerer formgivningen af fronten på fremtidige modeller i C-linjen:

  • glatte flader som fremhæver Citroëns logo med de dobbelte vinkler
  • ubrudte linjer med en glidende overgang mellem hjelm og skærme
  • teknologisk lyssignatur med LED-kørelys og forlygter, der er monteret i Airbumps.


Bagenden på bilen er udstyret med 3D LED-baglygter, som er monteret i den store Airbump, der beskytter bagenden af bilen.

Det markante design udvendigt signalerer en komfortabel og rummelig kabine. Fraværet af  midterstolper gør det til en ganske særlig oplevelse at sætte sig ind i bilen. Kabinen er indrettet på en helt ny måde, både hvad selve konstruktionen og valg af farver og materialer angår.

Innovativ kabine

Formålet med indretningen af kabinen er først og fremmest at skabe masser af plads omkring fører og passagerer for at højne komforten.

Det slanke og ”svævende” instrumentbord frigiver gulvplads, og samtidig har forsædepassageren bekvem adgang til et stort handskerum. Det er muligt ved hjælp af den digitale instrumentering og optimering af førerpladsen:

  • instrumenteringen foran føreren er erstattet af en 7 tommer skærm
  • ingen kontakter men i stedet en 8 tommer touch-screen for styring af ventilation, radio, navigation, internet og assistancesystemer   
  • montering i loftet af passagerairbag
  • ingen traditionel gearstang, men i stedet gearskifte via en gearvælger kontakt på instrumentbordet og skiftekontakter bag rattet.


Forstolene er formet som en sofa for at øge komforten og gøre dem mere indbydende.
Komforten øges også af det store panoramaglastag med en særlig atermisk behandling, der slipper lyset ind i kabinen, men ikke solens varme.

Samtidig skal indretningen gøre kabinen moderne og afslappet, og der er i vidt omfang anvendt naturmaterialer. Inspireret af moderne møbler er sædeindtræk og dørbeklædninger udført i to materialer, et blåmeleret bomuldsstof og beige naturlæder (med plantefarvning), som også er anvendt på instrumentbord og rat.
Som en lille reference til rejseartikler, har designerne udformet beslagene på det øverste handskerum og dørgrebene ligesom beslagene på store rejsekufferter.

Udformningen af kabinen er mere et spørgsmål om at tænke bil på en ny måde end blot at lave noget smart. Indretningen i Citroën Cactus skal sikre både fører og passagerer en ny form for køreoplevelse som gør det afslappet og ukompliceret at køre bil.

Intuitiv teknologi

Nem at bruge, økonomisk og miljøvenlig i brug, overkommelig og med internet adgang. De teknologiske løsninger i Citroën Cactus er defineret i forhold til brugernes behov.

Konceptbilen er udstyret med den nye drivlinje Hybrid Air. Det er en fuldhybrid løsning, hvor trykluft og hydraulik arbejder sammen med en moderne tre-cylindret benzinmotor. En løsning som reducerer  brændstofforbruget til under 3 liter pr. 100 km.
Hybrid Air, som ikke kræver noget yderligere batteri, er en miljøvenlig og økonomisk løsning på flere måder:

  • økonomisk i brug (reduktion af brændstofforbrug på op til 45 % i tæt bytrafik)
  • nem at servicere
  • uændret rummelighed i bilen    


En 8-tommer touch-screen, der er placeret midt i instrumentbordet, rummer alle kontakter og giver bl.a. adgang til internet portalen Citroën Multicity Connect.

Ny måde at tænke bil på for at finde nye løsninger

Citroën Cactus er med sin nye tilgang til design, opbygning og teknologi en ny måde at tænke bil på. Den henvender sig til dem, der lægger vægt på både funktionalitet og brugerglæde i den daglige brug.

Simple to live        innovativ konstruktion og intuitiv teknologi
Simple to love       funktionelt og venligt design
Simple to share      indbydende og komfortabel kabine med internetadgang

Top