Vi anvender cookies på www.citroen.dk og vores kampagnesites for at optimere hjemmesiden og dens funktionalitet. Vores cookies hjælper os derfor med at give dig så god en oplevelse som muligt, når du besøger vores hjemmeside.

Læs mere om cookies
Vil du downloade eller have tilsendt dokumentation?

Se vores store udvalg af bilbrochurer og tilbehørsbrochurer.

Luk

Citroën Racing WRC

Præsentation af FIA's WRC

FIA's Verdensmesterskab i Rally (WRC) blev første gang kørt i 1973. Efter Formel 1 var WRC det næste verdensmesterskab, som FIA etablerede. FIA er den internationale motorsportsorganisation (Fédération Internationale de l’Automobile).

Bilerne i WRC er baseret på serieproducerede biler, sådan som DS3 WRC er et godt eksempel på. Bag rattet sidder kørere, som er i stand til at køre i alle slags terræn over hele verden.

For at kanalisere så mange ressourcer som muligt til udviklingen af den fremtidige bil til WRC vil Citroën Racings team ikke deltage i konstruktørmesterskabet i 2016. Citroën Racings kørere vil imidlertid deltage i nogle afdelinger af FIA's WRC-mesterskab, hvor team PH Sport har fået overdraget retten til at anvende bilerne.

HVORDAN AFVIKLES ET RALLY?

Den største forskel på løbene i WRC er terrænet. Alt efter land køres der på grus, asfalt eller sne.

Bortset fra selve terrænet afvikles løbene efter nogenlunde samme recept:

  • Tirsdag og onsdag: de to første dage tager kører og co-driver noter om prøverne, så de lærer ruten at kende og kan forberede detaljerede notater til selve løbet.
  • Torsdag: er der « shakedown », hvor de forskellige teams inden starten på løbet kan teste bilen under de forhold, som løbet vil byde på.
  • Fredag, lørdag og søndag: løbsdage hvor der køres ialt mellem 15 og 25 prøver på tid.

En prøve er et stykke vej - som er lukket for anden trafik under løbet – som kørerne skal gennemkøre én efter én og så hurtigt som muligt. Tidtagningen regnes ned i hundrededele sekund. For at assistere køreren bedst muligt, læser co-driver de noter højt - som han noterede under recogniseringen inden løbet, specielt om særlige forhold på ruten, f.eks. hvor lukket et sving er, og om der er klipper eller andre forhindringer langs ruten.

Mellem prøverne eller for at køre til serviceparken kører rallybilerne på offentlig vej, der er åben for øvrig trafik, og de skal derfor overholde gældende hastighedsgrænser og andre bestemmelser i færdselsloven.

Ind- og udkørsel ved serviceparken styres meget præcist med bestemte tidspunkter for at overholde den tid, mekanikerteamet har til at udføre service på bilen. Hvis der skal foretages reparation eller justering på bilen uden for serviceparken er det kun kører og co-driver, der må lave det og kun med det værktøj og de dele, de har med i deres bil.

Citroën DS3 WRC

Udviklingen af DS3 WRC begyndte for alvor i efteråret 2009. For at starte arbejdet i så god tid som muligt, byggede Citroën Racing en særlig testudgave i slutningen af året. Den var udstyret med den hidtidige 2 liter turbomotor, men uden boost, så ingeniørerne kunne begynde at arbejde på transmissionen.
Wrc-2016-wide

Fra april måned 2010 startede testen af motoren med mange omdrejninger i prøvebænken, og i juli kunne 1.6 liter turbomotoren med direkte indsprøjtning monteres i den første DS3 WRC. Den første "komplette" DS3 WRC kørte sine første meter på testbanen Satory nær fabrikken for Citroën Racing i Versailles den 23. juli.

Top