Citroën. 100 års vovemod og innovation 

Citroëns arv 

Siden 1919 har Citroën udvist mod og stor menneskelig forståelse. Med sin 100-årige arv bestående af mere end 300 bilmodeller, står Citroën manges hjerter nær. Læs med og få indblik i en fantastisk historie, hvor alt begyndte med det visionære geni André Citroën.

Citroën logoets historie

På en rejse i Polen i 1900 opdagede André Citroën et nyt system; tandhjul af metal med skråtstillede tænder. Som ingeniør og polytekniker købte den kommende grundlægger af Citroën licensen til systemet, og tilpassede den på sine franske fabrikker. Han valgte de dobbelte skråtstillede tænder som logo for sin første virksomhed.

100 års historie

1919 André Citroën
Vovemod. Kreativitet. Teknologi. Det er tre ord, som illustrerer visionerne fra pioneren inden for bilindustrien, André Citroën. 
1921-1922 reklame på Paris-himlen
I 1921 præsenterer Citroën sin 2. model i rækken: B2. Herefter kommer turen til 5HP på Biludstillingen i Paris. I forbindelse med udstillingens åbning, skrev et fly navnet ”Citroën” på himlen over Paris. 
1922-1924 ekspedition i Sahara og i Afrika
For at demonstrere bilernes driftssikkerhed sendte André Citroën i 1922 sit bæltekøretøj B2 10 HP tværs gennem Sahara. To år efter den store succes kom ”Croisiére Noire”-ekspeditionen, som gik gennem det afrikanske kontinent fra nord til syd. 
1926-1930 Citroën B14, C6 1 og C4
I 1926 præsenterede Citroën sin B14; en masseproduceret, eksklusiv mode, som også blev en succes. Tre år senere lanceredes C6 1; Frankrigs første hurtige varebil. Og i 1930 gjorde varebilen C4 sin entré - med udtagelige sæder og en to-delt bagklap. 
1931 Corsiére Jaune i Asien 
5 år efter Crosiére Noire-ekspeditionen kører Citroën tværs over det asiatiske kontinent fra Beirut til Beijing. Croisére Jaune-ekspeditionen med det officielle navn ”Expédition Citroën Centre-Asie” skal overbevise hele verden om bilernes tekniske kvaliteter. 
1932-1934 Citroën Rosalie og Traction Avant 
Allerede før Biludstillingen i Paris i 1932, gør Citroëns nyeste bil sig bemærket. Modellen med tilnavnet ”Rosalie”, som fås i en 8, 10 og 15 CV-version, slår alle rekorder på banen i Linas-Montlhéry. I 1934 blev bilverden revolutioneret af Traction Avant, der fik sit navn pga. sit forhjulstræk. 
1935 Citroën i vanskeligheder 
Lanceringen af Traction Avant forhindrede desværre ikke firmaet i at få økonomiske problemer. Sidst i 1934 blev Citroën opkøbt af Michelin for at redde mærket. 3. juli 1935 døde André Citroën og herefter overtog Pierre Boulanger styringen af Citroën-virksomheden. 
1936-1939  Traction Avant 15-six og Tub 
I 1938 blev Traction Avant-familien udvidet med 15-Six modellen. Den var komfortabel og hurtig, og fik tilnavnet ”Vejens dronning”. Det efterfølgende år introduceres TUB-modellen til erhvervskunder med en kæmpe nyhed; en sideskydedør i varerummet. 
1945-1947 Genopbygning af Citroën fabrikken i Javel 
Under 2. verdenskrig satte et stort bombardement en stopper for produktionen på fabrikken i Javel. I 1945 begyndte genopbygningen af fabrikken. I 1946 på Oktober-udstillingen præsenterede Citroën 3 nye modeller: 11 B, 11 BL og 15/6. Ved samme lejlighed blev også den nye Type H præsenteret, som afløser for TUB. 
1948-1950 præsentation af 2CV
2 CV blev præsenteret på Biludstillingen i Paris. Den nye model var designet med økonomisk transport for øje, og blev produceret i mere end 5 millioner eksemplarer helt indtil 1990. I 1950 blev den lanceret som varebil med en nyttelast på 250 kg, en hastighed på 60 km/t og et brændstofforbrug på 5 l/100 km. 
1955-1958 DS og Citroën ID 19 
I 1955 præsenterer Citroën sin DS på Biludstillingen i Paris. Den var designet af Flaminio Bertoni, og var en aerodynamisk og æstetisk revolution. I 1958 vinder ID 19 Monte Carly-rally. Efter denne sejr beslutter Citroën at deltage i motorløb på vej. 
1960-1969 Citroën AMI 6, Dyane og Méhari
I 1960 blev AMI 6 lanceret på den samme dag i hele Europa. I 1967 lanceres Dyane med samme mekanik som i 2 CV, men med en fleksibel indretning som i en stationcar. I 1968 bryder Méhari alle regler, og off-roaderen med plastkarrosseri bliver et ikon. 
1970-1974 Citroën SM, GS og CX
Den eksklusive og sportslige SM blev lanceret i 1970 og optimerede alle DS’s innovationer. Samme år skiller GS sig ud med det mest aerodynamiske karrosseri på markedet. I 1974 præsenteres CX. Den hydropneumatiske affjedring og det futuristiske instrumentbord kendetegner denne model. 
1976-1978 Citroën LN, LNA og Visa
1976 er året, hvor den første stationcar bliver præsenteret - efterfulgt af LN-modellen på Biludstillingen i Paris. LN er svaret på oliekrisen, for den har den mindste motor i hele modelprogrammet. I 1978 lanceres Citroën LNA- og Visa-modellerne. Det er de første serieproducerede biler med elektronisk tænding. 
1980-1987 2 CV Charlestone, Citroën BX og AX 
I 1980 blev 2 CV Charleston lanceret som en limited edition, og det to-farvede karrosseri blev så populært, at den endte med at blive serieproduceret. I 1982 gør Citroën sig bemærket med BX; en sedan med et moderne design med 5 døre og 5 siddepladser. Fire år senere er det AX, der overrasker alle. 
1989-1994 Citroën XM, ZX og Jumper
XM er en tilbagevenden til premium-modellerne, og den er udstyret med intelligent, hydroaktiv affjedring, som var en verdenspremiere, der betød at den blev kåret som Årets Bil og modtog 14 priser. I 1991 lanceres ZX med justérbart ryglæn og et bænkbagsæde med justérbar længderetning. I 1994 lancerer Citroën sin Jumper. 
1995-1998 Citroën Saxo, Berlingo og Xsara Picasso 
Citroën præsenterer den kompakte varebil Jumpy. Det efterfølgende år kommer Berlingo skarpt forfulgt af Berlingo Multispace og Saxo. I 1997, 100 år efter Biludstillingen i Paris, lanceres Xsara Picasso hatchback. 
2000-2004 Citroën C5 og C3
På den internationale Biludstilling i 2000 præsenteres Citroën C5, som kombinerer elegance og dynamik. To år senere blev C3 lanceret i Frankrig. Dens former mindede om 2 CV’ens. Det samme gjorde modtagelsen. 
2005-2008 Citroën C1, C6, C4 Picasso og C-Crosser
Produktionen af C1 starter i 2005. Citroën præsenterer C6, der er fyldt med nye teknologier. Året efter kommer turen til Citroëns første MVP C4 Picasso. I 2007 lanceres den første SUV; C-Crosser. I 2008 er det C3 Picasso med den store rummelighed. 
2009 Creative Technologie 
På dagen for André Citroëns fødsel lanceres den nye signatur: Creative Technologie. Citroën afslører også et helt nyt logo med mere afrundede vinker i krom og 3D og navnet skrevet under i rødt. 
2010-2012 C-Zéro og DS linjen
I 2010 igangsætter Citroën sin elektriske offensiv med den nye bybil C-Zéro. Samme år lanceres DS-linjen med DS 3 som den første model. I 2011 følger DS 4 coupé, og DS 5 får forpremiere i Shanghai. 
2014-2015 C4 Cactus og e-méhari
Med C4 Cactus, som er en kombination af praktisk anvendelighed og æstetisk design, tilbyder Citroën i 2014 et alternativ til de kompakte hatchbacks. I slutningen af 2015 kommer e-Méhari; en optimistisk og 100% elektrisk cabriolet, og en hyldest til Méhari-modellen fra 1968. 
2017-2019 Citroëns SUV'er
I 2017 indtager Citroën SUV-universet med C3 Aircross. Den efterfølges af ultrakomfortable C5 Aircross med Progressive Hydraulic Cushions® affjedring og Advanced Comfort-sæder. I 2019 blev C5 Aircross også lanceret som Citroëns første plug-in hybrid. 
Citroëns 100 års jubilæum
I anledning af Citroëns 100-års jubilæum blev ”Århundredets samling” afholdt i La Ferté-Vidam. Det var nemlig et historisk sted for Citroën, for her blev 2 CV’en lanceret i 1948. Mere end 4.200 biler blev udstillet, og over 60.000 personer – herunder 10.000 samlere - deltog i denne historiske begivenhed. 
2020 AMI
I begyndelsen af 2020 overraskede Citroën hele markedet med en helt unik mobilitetsløsning; AMI. 

Citroën origins. Et virtuelt musuem.

Det virtuelle museum, der blev lanceret i 2016 er tilgængeligt i 65 lande, og indeholder en samling af 83 ikoniske Citroën-modeller. Her får du en unik mulighed for en fordybende oplevelse med både billede og lyd. Se nærmere på Citroëns modeller i 3D, både indvendigt og udvendigt.

Conservatoire Citroën

Fra 1919 og til i dag, har Citroën skabt en bil-arv uden sidestykke. En arv der bevares af Conservatoire Citroën i Aulnay-sous-bois, som er et fysisk museum, der med mere end 400 historiske modeller rummer en af de største bilsamlinger i verden. Gå også på opdagelse i de industrielle og kommercielle arkiver, der er med til at fortælle historien om det legendariske mærke.