Vi anvender cookies på www.citroen.dk og vores kampagnesites for at optimere hjemmesiden og dens funktionalitet. Vores cookies hjælper os derfor med at give dig så god en oplevelse som muligt, når du besøger vores hjemmeside.

Læs mere om cookies
Vil du downloade eller have tilsendt dokumentation?

Se vores store udvalg af bilbrochurer og tilbehørsbrochurer.

Luk

Alternative brændstoffer

CNG (komprimeret naturgas)

Miljøvenlig

CNG (komprimeret naturgas)

CNG reducerer CO2-udledningen med mellem 20 og 25 % i forhold til benzin og udleder hverken svovloxider eller bly.

 

På verdensplan gør mere end fire millioner køretøjer allerede brug af dette brændstof.

Økonomisk

Citroën - CNG - Økonomisk

Det fås normalt til en konkurrencedygtig pris, og det er billigere end benzin eller diesel.

 

Ejerne af CNG-køretøjer opnår en lang række fordele - også med hensyn til skatter og afgifter.

Sikker

Citroën - CNG - Sikker

CNG er lettere end luft og spredes hurtigt i tilfælde af lækage, uden at der dannes et eksplosivt lag eller en brændbar aflejring.

 

Alle Citroën-køretøjer, som kører på CNG, er godkendt og udstyret med de nyeste sikkerhedssystemer.

BIOBRÆNDSTOF

Citroën tilbyder motorer, som kan køre på biobrændstof: - Biodiesel til HDi-dieselmotorer- Bioethanol til benzinmotorer

 

Biodiesel og bioethanol medvirker til bekæmpelsen af drivhuseffekten, idet de reducerer køretøjets udledning af CO2, der er den primære drivhusgas.

 

Biobrændstof indeholder kun en lille mængde svovl og ingen bly og reducerer dermed udledningen af forurenende stoffer.

 

Når de blandes med traditionelt brændstof, forbedrer deres høje iltindhold forbrændingen.

 

Dermed reduceres udledningen af partikler, kulilte og andre forurenende stoffer.

Biodiesel

Citroën - Biodiesel

Biodiesel er en blanding af diesel og vegetabilsk olie, fremstillet af planter såsom raps, solsikker eller soja.

 

I henhold til europæisk lovgivning er det tilladt at blande 5 % af denne type olie i diesel.

 

Brug af B30-biodiesel reducerer CO2-udledningen med 18 % og udledningen af partikler med 22 %.

Bioethanol

Citroën - Bioethanol

Bioethanol er en blanding af benzin og ethanol, som er en form for alkohol, der opstår ved gæring af sukker (sukkerroer eller sukkerrør) eller stivelse fra korn, såsom hvede eller majs.

 

Citroën designer benzinmotorer, der kan køre på brændstof med op til 10 % ethanol (E10-brændstof).

 

Brug af E10-brændstof reducerer CO2-udledningen (i hele køretøjets livscyklus) med ca. 6 %.

FlexFuel-teknologi

På nogle markeder (f.eks. Brasilien og Sverige) tilbyder Citroën også køretøjer med FlexFuel-teknologi, der kan køre på forskellige blandinger af benzin og ethanol:

 

- Op til 85 % ethanol i benzinen i Europa (E85-brændstof, som på nuværende tidspunkt ikke er særligt udbredt i Europa og Frankrig).

 

- Mellem 20 og 100 % ethanol i Brasilien, som er det største marked på verdensplan for denne type brændstof og for FlexFuel-køretøjer i det hele taget.

Avanceret biobrændstof

Citroën er bevidst om problemerne med dyrkning af afgrøder til brændstof i stedet for som fødevarer og ser på brugen af biobrændstof i bredere omfang og under hensyntagen til både sociale og miljømæssige aspekter.

 

Biobrændstof kan fremstilles af biomasse (hele planter, fødevareuegnede afgrøder, organisk affald) eller mikroalger.

 

Citroën bestræber sig på at sikre, at virksomhedens motorer er kompatible med denne type brændstof, når det kommer på markedet omkring år 2020-2030.

Top