Vi anvender cookies på www.citroen.dk og vores kampagnesites for at optimere hjemmesiden og dens funktionalitet. Vores cookies hjælper os derfor med at give dig så god en oplevelse som muligt, når du besøger vores hjemmeside.

Læs mere om cookies

[cle1: REDIRECTION_DANS Lang:DA] [cle1: SECONDES Lang:DA]
Leth at elske - V2

Citroën - Leth at elske - igen

Den omdiskuterede kampagne fra Citroën, der var “Leth at elske” (eller hade), får nu en efterfølger. Kærlighedshistorien startede reelt for årtier siden, da Jørgen købte sin første bil: En Citroën. Digteren, journalisten og instruktørens møde med den farverige franskmand, var ægte kærlighed. Det var et sensuelt møde mellem to originaliteter skabt af de samme autentiske komponenter. Det perfekte match. Jørgens hjerte banker stadig varmt for denne særlige franske romantik, æstetik, arv og kreativitet. Fra første øjeblik var det ægte kærlighed – og kærlighedshistorien fortsætter.

De danske tv-seere vil nu igen kunne se Jørgen Leth i reklameblokken. Citroën har været meget tilfredse med første omgang af ”Leth at elske” og har derfor valgt at få videreudviklet universet. Seneste Voxmeter undersøgelser1 viser, at når danskerne bliver spurgt, hvilken bilreklame de bedst husker, så falder valget prompte på Citroën. Derfor er Citroën også meget fortrøstningsfulde med at skyde endnu en Leth-kampagne i gang.
”Når så mange danske seere husker vores Leth-kampagne, tror jeg, at det skyldes, at vi er lykkedes med at skabe et unikt og meget troværdigt koncept. Kampagnen formår at tage udgangspunkt i brandets DNA, bevare charmen og samtidig levere et reelt tilbud”, fortæller Marianna Sabotkovska, Marketingdirektør for Citroën Danmark og fortsætter: ”Med de nye reklamefilm har vi videreudviklet konceptet, og ladet Jørgen Leth få frie rammer til at skabe nogle fine, små fortællinger om bilens rolle i forskellige generationers liv.”


Hvorfor lige Citroën og Jørgen Leth?
Fordi det er ægte kærlighed! Jørgen Leths hjerte banker for Citroën. Og de to originaler er et godt match. Som Leth selv siger: ”Citroën er meget speciel for mig. Helt bestemt. Så jeg er meget glad for at gøre dette. Det er en velsignelse at sige ja til noget, som du virkelig tror på. Det gør det naturligt for mig at lege med ordene. Ord om Citroën. Det gør det virkelig." Citroën og Jørgen Leth er to unikke og vidt forskellige personligheder, der har en hel del til fælles. Blandt andet hvordan de med enorm passion, hver især formår at formidle, hvad de står for. Han forstår den helt særlige romantik, arv, kraft og kreativitet, der ligger i Citroën-mærket. Og med sit farverige og lune sind formidler han disse værdifulde og unikke kvaliteter med en særlig, poetisk varme og passion. Han artikulerer dybt poetisk, stimulerende og tankevækkende - især hvis det er om noget, han elsker. Som Tour de France, film ... eller Citroën.

Et godt match på flere områder
Kampagnen ”Leth at elske” har været meget omdiskuteret i medierne og mange har haft en holdning – hvilket præcist er hvad Citroën ønsker at blive kendt for. For det franske bilmærke, der i snart et århundrede har skabt biler og reklamer, der skal revolutionere og provokere, passer dette som fod i hose. Citroën har været og er fortsat på en rejse ”tilbage til rødderne”, hvor ønsket om at levere biler med høj komfort og modet til at stikke ud fra mængden står højt. Senest er den nye ultrakomfortable Citroën C4 Cactus blevet introduceret med en revolutionerende hydraulisk affjedring. Kampagnerne matcher og rammer derfor rigtigt på flere måder, hvilket kan ses på salgstallene. Citroën er igen tilbage i toppen af det danske bilmarked og har samlet set solgt 17% flere biler end i samme periode sidste år. Der er solgt hele 44% flere af bedstsælgeren C3, der også igen findes i toppen af salgslisterne. Mens salget af den kendte C4 er steget med ikke mindre end 71% i forhold til sidste år.

Prisvindende Asger Leth har igen instrueret og i samarbejde med sin far og Citroën skabt et univers inspireret af Jørgen og hans kærlighed til Citroën-bilerne. Det grå studie er erstattet af farverige kulisser, og skuespillere medvirker som en del af Jørgens fortællinger. Det bliver ikke kedeligt og som altid med Jørgen, så inkluderer det store ord og mindeværdige citater.
”Bilen skaber kontakten mellem generationerne. Det er vitalt.” Citat: Jørgen Leth ”I bilen kan man tale. Citroën er perfekt til samtaler.” Citat: Jørgen Leth

1Voxmeter undersøgelsen er offentliggjort i Motor-magasinet den 7. september 2018. Citroën har med en andel på 22,5% klart den største andel af personer, der husker reklamer for bilmærket inden for de seneste 2 uger.

Top