SE INDHOLDET

CITROËN: 100 ÅRS VOVEMOD OG INNOVATION

CITROËNS ARV

Siden 1919 har Citroën udvist mod og stor menneskelig forståelse hele vejen op gennem sin historie. 

Med sin 100-årige arv bestående af mere end 300 bilmodeller, hvoraf nogle er gået over i historien, står Citroën manges hjerter nær. 

Vi inviterer dig med ind i denne fantastiske historie, hvor alt begyndte med André Citroëns visionære geni.

CITROËN LOGOETS HISTORIE

Under en rejse i Polen i 1900 opdagede André Citroën et system, der var nyt på det tidspunkt, nemlig tandhjul af metal. Et af systemerne anvendte skråtstillede tænder. Som ingeniør og polytekniker købte den kommende grundlægger af Citroën licensen og tilpassede den på sine franske fabrikker. Han valgte derfor at gøre de dobbelte skråstillede eller vinklede tænder til logoet for sin første virksomhed. 

100 ÅRS HISTORIE

1919 ANDRÉ CITROËN
Vovemod. Kreativitet. Teknologi. Det er tre ord, som illustrerer pioneren inden for bilindustrien, André Citroëns, visioner. 1919 var året, hvor det store Citroën-eventyr tog sin begyndelse med lanceringen af Citroën Type A.  
1921-1922 REKLAME PÅ HIMLEN I PARIS
I 1921 præsenterer Citroën sin 2. model i rækken: B2. Herefter kommer turen til Citroën 5HP på Biludstillingen i Paris. I forbindelse med udstillingens åbning, skrev et fly ordet "Citroën" på himlen over Paris.  
1922-1924 EKSPEDITION I SAHARA OG I AFRIKA
For at demonstrere sine bilers driftssikkerhed besluttede André Citroën i 1922 at sende sit bæltekøretøj B2 10HP tværs gennem Saharas ørken. Efter den store succes organiserede han to år senere "Croisière Noire" ekspeditionen, som gik gennem hele det afrikanske kontinent fra nord til syd. 
1925 CITROËN ILLUMINERER EIFFELTÅRNET
André Citroën fik en genial idé. Fra 1925 til 1934 satte han sit firmanavn på Eiffeltårnet med illumerede bogstaver for at blive internationalt kendt. Hvert år kom der et nyt design, hvilket altid var en stor begivenhed.  
1926-1930 CITROËN B14, C6 1 OG C4
I 1926 præsenterede Citroën sin B14 - en masseproduceret, men eksklusiv model. Endnu en succes. Tre år senere lanceredes C6 1, Frankrigs første hurtige varebil. Og i 1930 gjorde C4 varebilen sin entré, forsynet med udtagelige sæder og en to-delt bagklap.  
1931 CORISIÈRE JAUNE I ASIEN
5 år efter Crosière Noire ekspeditionen kører Citroën tværs over det asiatiske kontinent, fra Beirut til Beijing. Croisière Jaune ekspeditionen med det officielle navn «Expédition Citroën Centre-Asie », skal overbevise hele verden om bilernes tekniske kvaliteter. 
1932-1934 CITROËN ROSALIE OG TRACTION AVANT
Allerede før Biludstillingen i Paris i 1932 slår sine døre op, gør Citroën fabrikkernes nyeste skud på stammen, der fås i en 8, 10 og 15 CV version, sig særligt bemærket. Den får tilnavnet "Rosalie' og slår alle hastighedsrekorder på banen i Linas-Montlhéry. I 1934 blev bilverdenen revolutioneret af Traction Avant, der fik dette navn på grund af sit forhjulstræk.  
1935 CITROËN I VANSKELIGHEDER
Lanceringen af Traction Avant forhindrede dog desværre ikke firmaet i at få økonomiske problemer. Sidst i 1934 blev Citroën opkøbt af Michelin, for at redde mærket fra at gå til grunde. Den 3. juli 1935 døde André Citroën, og herefter overtog Pierre Boulanger styringen af Citroën.  
1936-1939 TRACTION AVANT 15-SIX OG TUB
I 1938 blev Traction Avant familien udvidet med 15-Six modellen. Den var komfortabel og hurtig, og fik derfor tilnavnet "Vejens dronning". Det efterfølgende år henvender TUB-modellen sig til erhvervskunderne med en kæmpe nyhed - en sideskydedør i varerummet.   
1945-1947 GENOPBYGNING AF CITROËN FABRIKKEN I JAVEL
Under 2. verdenskrig satte et stort bombardement en stopper for produktionen på fabrikken i Javel. I 1945 begyndte genopbygningen af fabrikken. I 1946 på Oktoberudstillingen præsenterede Citroën 3 nye modeller: 11 B, 11 BL og 15/6. Ved denne lejlighed blev også Type H præsenteret for første gang, som afløseren for TUB. 
1948-1950 PRÆSENTATION AF 2CV
2CV modellen blev præsenteret for offentligheden på Biludstillingen i Paris. Dette nye tiltag til individuel transport blev produceret i mere end 5 millioner eksemplarer indtil 1990. I 1950 blev den lanceret som varebil med en nyttelast på 250 kg, en hastighed på 60 km/t og et brændstofforbrug på 5 l/100 km.  
1955-1958 DS OG CITROËN ID 19 
I 1955 præsenterer Citroën sin nye DS på Biludstillingen i Paris. Den var designet af Flaminio Bertoni, og var aerodynamisk og æstetisk revolution. I 1958 vinder ID 19 rallyet i Monte-Carlo. Efter denne sejr beslutter Citroën at deltage i motorløb på vej.  
1960-1969 CITROËN AMI 6, DYANE OG MÉHARI
I 1960 blev Ami 6 lanceret på den samme dag i hele Europa. I 1967 lanceres Dyane med samme mekanik som i 2 CV, men med en stationcars fleksible indretning. Og i 1968 er det Méhari, der bryder alle regler. Denne off-roader med plastkarrosseri bliver et ikon.  
1970-1974 CITROËN SM, GS OG CX
Den eksklusive og sportslige SM blev lanceret i 1970 og optimerede alle DS's innovationer. Samme år skiller GS sig ud med det mest aerodynamiske karrosseri på markedet. I 1974 præsenteres CX. Den hydropneumatiske affjedring og det futuristiske instrumentbord kendetegner denne model.  
1976-1978 CITROËN LN, LNA OG VISA
1976 er året hvor den første CX stationcar bliver præsenteret, og derefter bliver LN modellen præsenteret på Biludstillingen i Paris. LN er svaret på oliekrisen. Den har den mindste motor i hele modelprogrammet. I 1978 lancerer Citroën LNA og Visa modellerne. Det er de første serieproducerede biler med elektronisk tænding.   
1980-1987 2 CV CHARLESTONE, CITROËN BX OG AX
I 1980 blev 2 CV Charleston blev lanceret som en limited edition, og den gjorde så meget lykke med sit to-farvede karrosseri, at den endte med at blive serieproduceret. I 1982 gør Citroën sig bemærket med BX, en sedan med et moderne design med 5 døre og 5 sædepladser. Fire år senere er det AX, der overrasker alle. 
1989-1994 CITROËN XM, ZX OG JUMPER
XM er en tilbagevenden til premium modellerne, og den er udstyret med intelligent, hydroaktiv affjedring. En verdenspremiere, som gjorde at den blev valgt til årets bil og modtog 14 priser. I 1991 lanceres ZX med et bænkbagsæde, der kan justeres i længderetningen, og har justerbart ryglæn. I 1994 lancerer Citroën Jumper sammen med Peugeot og Fiat. 
1995-1998 CITROËN SAXO, BERLINGO OG XSARA PICASSO
Citroën præsenterer den kompakte varebil, Jumpy. Efter denne lancering kommer Citroën Berlingo det efterfølgende år, skarpt forfulgt af Berlingo Multispace og Saxo. I 1997, på hundredåret for Biludstillingen i Paris, afslørede Citroën sin Xsara Picasso, en kompakt hatchback. 
2000-2004 CITROËN C5 OG C3
På den internationale Biludstilling i 2000 præsenteres Citroën C5, som kombinerer elegance og dynamik. To år senere blev Citroën C3 lanceret i Frankrig. Dens former mindede om 2 CV'en. Og det gjorde modtagelsen også! 
2005-2008 CITROËN C1, C6, C4 PICASSO OG C-CROSSER    
Produktionen af C1 startede i 2005. Citroën præsenterer C6, der er fyldt med nye teknologier. Året efter, med C4 Picasso, ser Citroëns første kompakte MPV dagens lys. I 2007 blev den første SUV lanceret under navnet C-Crosser. I 2008 er det C3 Picassos tur, som kendetegnes ved sin store rummelighed.  
2009 CREATIVE TECHNOLOGIE 
På dagen for sin grundlæggers fødsel, lancerer Citroën sin nye signatur: Creative Technologie. Citroën afslører også et helt nyt logo med mere afrundede vinkler i krom og 3D. Citroën står skrevet nedenunder med røde bogstaver.  
2010-2012 C-ZÉRO OG DS LINJEN 
I 2010 igangsætter Citroën sin elektriske offensiv med den nye bybil, C-Zéro. Den første i en lang linje! Samme år blev DS linjen lanceret med DS3 som den første model i rækken. DS4 4-dørs coupé følger efter i 2011. Og DS5 får forpremiere i Shanghai. 
2014-2015 C4 CACTUS OG E-MÉHARI
Med C4 Cactus tilbyder Citroën i 2014 et alternativ til de kompakte hatchbacks med en kombination af praktisk anvendelighed og æstetisk design. I slutningen af det følgende år kommer E-Méhari, en optimistisk og 100 % elektrisk 4-sæders cabriolet, som en hyldest til Méhari-modellen fra 1968.  
2017-2019 CITROËNS SUV'ER
I 2017 træder Citroën ind i SUV-universet med C3 Aircross. Den efterfølges af C5 Aircross, der er ultra-komfortabel med Progressive Hydraulic Cushions® affjedring og Advanced Comfort sæder. I 2019 blev Citroën C5 Aircross SUV Hybrid lanceret som Citroëns første plug-in hybrid.  
CITROËNS 100 ÅRS JUBILÆUM
I anledning af Citroëns 100 års jubilæum, blev «Århundredets samling» afholdt i La Ferté-Vidame. Det var nemlig på dette historiske sted for Citroën, at 2 CV'en, der blev lanceret i 1948, blev produceret. Mere end 10.000 samlere, 4.200 biler og mere end 60.000 personer deltog i denne historiske begivenhed. 
2020 AMI
I begyndelsen af 2020 overraskede Citroën hele markedet med sin AMI, en helt unik mobilitetsløsning.  

CITROËN ORIGINS VIRTUELT MUSEUM

Det virtuelle museum, der blev lanceret i 2016 og er tilgængeligt i 65 lande, indeholder en samling af 83 ikoniske Citroën-modeller. 

Det giver en unik lejlighed til en fordybende oplevelse, med både billede og lyd, hvor du kan kigge nærmere på Citroëns modeller i 3D, både indvendigt og udvendigt.

CONSERVATOIRE CITROËN

Fra 1919 til vore dage, Citroën har skabt en bilarv uden sidestykke. En arv, der bevares af Conservatoire Citroën i Aulnay-sous-bois, der er et fysisk museum, som rummer en af de største bilsamlinger i verden med mere end 400 historiske modeller. 

Ikke at forglemme de industrielle og kommercielle arkiver, der er med til at fortælle historien om det legendariske mærke.